Menurut Normaliza
Abd Rahim, 2014, blog ialah satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam
bentuk formal atau tidak formal. Blog membolehkan pengguna untuk berinteraksi
dengan penulis blog yang lain (Li & Chignell, 2010). Blog dapat
meningkatkan keyakinan diri, kreativiti, pemilikan dan membnangunkan komuniti
melalui penulisan tidak formal. Pelajar mampu membentuk kemahiran menulis dalam
pembelajaran bahasa. Hal ini demikian kerana pelajar berpeluang belajar satu
persatu istilah dari segi idea, tatabahasa, dan struktur ayat, pembendaharaan
kata dan cara susunan ayat mereka.
Terdapat berbezaan bahasa antara perempuan dan lelaki menurut Zaini Amir et. Al. (2012). Beliau melakukan kajian terhadap perbezaan bahasa yang digunakan remaja lelaki dan remaja perempuan. Selain itu, Wang & Woo berpendapat, blog dapat membantu pelajar merasa cara penulisan mereka bertambah baik. Blog juga menjalankan interaksi antara pelajar bersama dengan tenaga pelajar bagi menyelesaikan tugasan.
Nadzrah Abu Bakar et. al. (2010) mentakrifkan bahawa menulis blog boleh membentuk keyakinan diri seseorang, kajian ini menggariskan ciri-ciri blog sebagai alat pengajaran di dalam kelas bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Tambahan pula, blog membantu pelajar atau individual menerokai dan mengasimilisasikan idea, mencipta pautan di antara kebiasaan dan tidak kebiasaan, bersedia untuk memikirkan keemungkinan dan memahami sesuatu perkara lebih dahulu sebelum menjelaskannya kepada orang lain. Perkara ini telah dinyatakan oleh McLeod (2001).
. Menurut Normaliza Abd Rahim (2014) dalam Noraien Mansor dan Normaliza Abd Rahim (2017), terdapat 10 cara menulis blog dengan baik. Etika yang pertama ialah membuat tajuk yang menarik yang boleh menarik perhatian pembaca. Kedua, penceritaan menarik yang dapat menarik hati pembaca. Ketiga, masukkan ayat yang humor dan berbentuk jenaka untuk membuatkannya lebih menarik. Keempat, penulis perlu memastikan terdapat hujah yang terbaik untuk menghuraikan penulisan. Kelima, kaitkan penulisan dengan berita terkini.
Selain
itu, penulis disarankan menggunakan perkataan dan struktur ayat yang ringkas. Ketujuh,
blog mestilah dapat dibaca dan difahami. Kelapan, penulis dapat
berkomunikasi dengan pembaca. Kesembilan, masukkan moral dan nilai estetika
dalam penulisan. Penulisan blog yang baik perlulah meyelitkan nilai moral dalam
penulisan. Nilai moral ini dapat membantu membentuk masyarakat yang bermoral
dan beretika. Nilai moral ini juga merupakan satu bentuk pengajaran. Akhir
sekali, berilmu untuk penulisan pendidikan. Penulis mestilah berilmu untuk
membuat penulisan pendidikan. Hal ini bagi mengelakkan pemesongan fakta. Justeru,
penulis perlu menambah ilmu pengetahuan sebanyak mungkin.
Kesimpulannya, blog membantu pelajar mempelajari bahasa. Selain itu, blog dapat meningkatkan gaya penulisan dalam bahasa kedua.
Terdapat berbezaan bahasa antara perempuan dan lelaki menurut Zaini Amir et. Al. (2012). Beliau melakukan kajian terhadap perbezaan bahasa yang digunakan remaja lelaki dan remaja perempuan. Selain itu, Wang & Woo berpendapat, blog dapat membantu pelajar merasa cara penulisan mereka bertambah baik. Blog juga menjalankan interaksi antara pelajar bersama dengan tenaga pelajar bagi menyelesaikan tugasan.
Nadzrah Abu Bakar et. al. (2010) mentakrifkan bahawa menulis blog boleh membentuk keyakinan diri seseorang, kajian ini menggariskan ciri-ciri blog sebagai alat pengajaran di dalam kelas bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua. Tambahan pula, blog membantu pelajar atau individual menerokai dan mengasimilisasikan idea, mencipta pautan di antara kebiasaan dan tidak kebiasaan, bersedia untuk memikirkan keemungkinan dan memahami sesuatu perkara lebih dahulu sebelum menjelaskannya kepada orang lain. Perkara ini telah dinyatakan oleh McLeod (2001).
. Menurut Normaliza Abd Rahim (2014) dalam Noraien Mansor dan Normaliza Abd Rahim (2017), terdapat 10 cara menulis blog dengan baik. Etika yang pertama ialah membuat tajuk yang menarik yang boleh menarik perhatian pembaca. Kedua, penceritaan menarik yang dapat menarik hati pembaca. Ketiga, masukkan ayat yang humor dan berbentuk jenaka untuk membuatkannya lebih menarik. Keempat, penulis perlu memastikan terdapat hujah yang terbaik untuk menghuraikan penulisan. Kelima, kaitkan penulisan dengan berita terkini.
Kesimpulannya, blog membantu pelajar mempelajari bahasa. Selain itu, blog dapat meningkatkan gaya penulisan dalam bahasa kedua.
No comments:
Post a Comment