Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

Penulis: Prof. Dr. Normaliza Abd Rahim
Hak Cipta: Penerbit UMT

Sinopsis


Alim dan keluarga akan pulang ke kampung di kajang. Alim mempunyai 2 nenek dan 2 datuk. Setelah tiba alim mencari ayam dan itik tetapi tidak jumpa. Dia marah dan sedih. Keluarganya sibuk mengemas barang. Nenek Alim menunjukkan reban baharu ayam dan itik. Alim keliru melihat rumah baharu nenek. Alim terus menangis. Nenek memujuk Alim dengan pegang alim mengelilingi rumah. Alim berhenti menangis. Keluarganya sedih melihat kelakuan Alim yang menangis tanpa sebab. Alim kelihatan ketawa di dapur bersama abang dan kakaknya.

-cerita ini diambil dalam buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi, penulis Normaliza Abd Rahim (2019).

Jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial ini:

Antara multimedia yang boleh digunakan adalah seperti facebook. Melalui facebook, cerita sosial ini boleh disebarkan luaskan. Penulis boleh mencipta satu laman khas di facebook utuk tujuan penyebaran cerita sosial ini. Kemudian, pihak-pihak tertentu bolehlah mempromosikan laman facebook tersebut untuk tujuan meningkatkan bilangan mengikut dan pengunjung.

     Selain itu, cerita sosial ini boleh disebarkan melalui Blog. Penulis boleh menyebarkan cerita sosial ini di laman blog. Laman Blog mudah untuk diakses oleh orang ramai.

    Seterusnya, cerita sosial ini juga boleh divideokan di Youtube. Para pengamal multimedia boleh bekerjasama dengan penulis untuk menghasilkan video tentang cerita sosial ini.


No comments:

Post a Comment