Tuesday, October 1, 2019

BBM3410Satu2019: Long Shot (Belalang Production)

3 pemandangan dan manusia


Kelihatan seorang gadis sedang menuju ke sebuah bukit. Tidak pasti apakah tujuannya gadis tersebut. Yang pasti kita dapat melihat sesuatu yang indah daripada gambar ini. Jika kita melihat gambar di atas, kita akan sedar betapa kecilnya kita jika dibandingkan dengan alam semula jadi yang terbentang luas.


Tun Dr Mahathir pencetus idea, maka terhasillah sebuah pusat pentadbiran negara yang serba moden ini. Putrajaya menjadi saksi seorang lelaki yang kagum dengan pusat pentadbiran ini seperti gambar di atas. Reka bentuk dan landskap di Putrajaya sangat tersusun dan rapi sekali. Trafik di Putrajaya juga tidak terlalu padat dibandingkan dengan bandar yang lain. Lihatlah tidak banyak pun kenderaan yang lalu lalang di sini. 



Diam dan terpaku. Begitulah yang dapat digambarkan tentang gadis dalam foto di atas. Gadis tersebut seperti sedang menantikan sesuatu tetapi tidak pasti apakah yang dinantikannya, mungkin sahaja dia sedang menantikan kehadiran keluarga atau rakannya. Tidak kisahlah apa yang dinantikannya, yang pasti gambar ini sangat cantik. 




3 pemandangan 


Suasana yang tenang dan cerah di Putrajaya. Kelihatan Bangunan Perdana Putra iaitu Pejabat Perdana Menteri tersegam indah di hujung gambar. Putrajaya juga dikelilingi oleh bangunan-bangunan kementerian yang lain. Pada hari tersebut merupakan hari ahad, maka trafik di Putrajaya akan sedikit lengang kerana penjawat awam tidak berkerja pada hari tersebut.



Pembangunan memang tidak dapat dielakkan. Namun, kita perlu sedar alam semula jadi ini juga penting untuk kita bersama. Justeru, rancanglah pembangunan yang mapan dengan tidak memusnahkan keseluruhan hidupan semula jadi. Sayangilah hutan kita. 



Langit dan bumi sememangnya tidak dapat dipisahkan. Pentingnya kita memelihara kehidupan alam semula jadi agar bekalan oksigen yang segar tidak terjejas. Janganlah kita membinasakan alam semula supaya ekosistem bumi sentiasa dipelihara. Taman Saujana Hijau merupakan sebuah taman yang diwujudkan suapaya orang ramai sedar akan peri pentingnya hidupan hijau. 

No comments:

Post a Comment